2016-10-09

W A N Å S konst söndag

Wanås Slott infesterat av myror




Wanås slott infesterades redan i Maj i år av myror.  De var inte här när jag kom förra året, det är jag säker på. 
 Första anblicken av dem på håll är riktigt läskig.  

Det vackra slottet från 1400 talet har enorma plåt myror krypandes omkring på fasaden i regi Rafael Gómezbarros. Fullständigt underbart galet i min mening.

Några mil utanför Kristianstad hittar du denna unika konstpark som jag besökte första gången förra året tack vare min goda vän fotografen Per Magnus Persson, som jag jobbat med i fler år än vad någon av oss kommer ihåg,  bor i närheten
Här ser du blog inlägget jag gjorde då.

Wanås slott och konstpark är den perfekta utflykten. Det är inte bara vackert och kulturhistoriskt unikt, utan man får även bästa formen av motion vilket är den man får när man rör på sig i otroligt vacker bok skog som bjuder på  konstupplevelser från jordens alla hörn.
(var finner man det mer än här...?) 
   
Du känner dig som om du både rest jorden runt kulturellt och motinerat samtidigt utan att ens tänka på det. Hur blir det bättre än så?

När du sedan är full av intryck så sätter du dig i ner och får en fika eller middag i parkens fik bredvid Yoko Ono´s Wishing Tree. 


Besök Wanås slott och konstpark idag. 

Jimmy 




Myror  skapade av Rafael Gómezbarros



Fika eller lunch finns att njuta i enkelt, vackert inredd lada.


The Hearts av Marianna Uutinen.




Parken runt Wanås Slott är enormt vacker bokskog som i sig själv är värd att se. Här hittar du förutom konstverk som dessa highlightade gula träd även en ek från 1400 talet.



Konstutställningen inomhus på Wanås  bjuder på krit tavlor (!) och skulpturer av Jakob Kirkeby (jag fick en närapå ohejdbar lust att bara springa fram och sudda ut alla 10 krit tavlor...) Denna krit målning var min personliga favorit. 




Konst installationerna är oerhört många och väl valda och parken erbjuder oehört promenad vänlig omgivning. Förklara det som en slags Pókemon Go med konst för barnen så kanske det går hem när ni planerar utflykten. Art Go ? (finns med all säkerhet Pókemon av digital version även här för de barn och föräldrar som tröttnar på verklighetens skönhet)

Wanås slott sedd genom skulpturen Modified Social Bench, som desstuom är skön att sitta i.