2010-10-12

Riven sommarstuga



Huset jag köpte bestod av två delar, eller tre om sanningen ska fram. Lillhuset som håller en snickarbod och som även har ett rum som skall bli en miniatelje till mig. Det har än så länge bara fått en snygg fasad och nu håller vi på och räddar de dåliga takstolarna och väggar som blivit allt annat än lodräta med åren. Min miniatelje får vänta.
Först måste vi få i ordning boningshuset.
Boningshuset bestod av två hus. Ursprungliga delen var en sommarstuga från 50-talet.
Länge trodde jag att den var i helt ok skick för att kunna renoveras. Blev dock övertygad av alla jag tillfrågade att den tyvärr inte var något att spara. Vi har räknat på att bygga om den, men då golv som tak och väggar skulle behöva bytas för att få dem välgjorda och välisolerade så tog vi beslutet att spara bara det som var bra(det var inte mycket)

Den andra delen av boningshuset är byggt i mitten av 80 talet (därav den fula takformen) men är releativt välgjort och får ju nya fönsterpartier så det uppdateras och förskönas både in och utifrån samt att alla fönsterpartier, tak och golv i alla delar är välbyggda och välisolerade.

Rivningen görs nu när jag är ute och reser och det är ju praktiskt, men OJ vad nyfiken man är på allt som händer hemma. Som tur är har jag förmånen att arbeta med så bra folk att de sänder mig rapporter och bilder och står i kontakt med mig dagligen.
Kan inte vänta på att få se hur det nya fönsterpartiet skall se ut i vardagsrummet.
Det skall de börja med imorgon...

Just tore down a third of my house, but instead in the long run, it will be built well and take the winters we have. So I have to stay away for a while, until we have gotten a bit further.

Inga kommentarer: