2012-02-10

Sveavägen 126 byggd 1939




Denna underbara bild från tiden då huset på 
Sveavägen 126 byggdes sitter i trappuppgången. 






1939 byggdes huset i vilket jag föll för en lägenhet 2012 byggd i funkis stil. 
Jag föll för att på den lilla ytan, 39 kvm så finns allt man behöver i min mening. 
Dessutom en öppen spis och en liten balkong.


Lägenheten är väl disponerad vad gäller mina tankar om förändring. 
VA - vatten och avlopp löper utmed huvudväggen i lägenheten vilket gör att man kan riva väggar mellan kök och vardagsrum, vilket jag vill. Först var jag bara tvungen att ta reda på att väggen inte var bärande. 
En  första ledtråd till att den inte var bärande var att vägg mellan det på ritningen kallat matrum och vardagsrum redan var riven. 


Efter att ha fått tag på konstruktionsritningar och hört med Ordförande i huset samt konsulterat konstruktör så är slutkontentan att huset är byggt med starka balkar som vilar på ytterväggar som gör att väggarna mellan vardagsrum och kök går hur bra som helst att riva. YIPPIE!!
Jag är såld!


Nu kör vi igång uppdateringen av denna finfina funkis lya. Bilder kommer på lägenheten å det snaraste. Lovar! Jag ger alltid mina hem ett namn och denna lya måste ju heta SVEA 126 det är ju helt klart. 
Gillar du funkis ? 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så kul det ska bli att följas Sveas förvandling!
Väntar mig massor av inspiration och är så nyfiken...
Om funkis tyckte jag egentligen inte, tills jag byggde mitt hus i en stil som vissa kallar nyfunkis (jag väljer att kalla mitt hus för en skogshydda men det är en annan sak). Väljer man bara rustika material till så funkar byggnadsstilen för mig!
Skynda dig nu att börja bygga om och fota så att vi får se!
Kram Susanne

Industri house sa...

Jag kan säga att jag gillar funkis mycket!!Ska bli så spännande att få följa dig på din renoverings-resa!Och namnet svea var ett helt underbart passande namn :) Jag ser framemot bilder på det sedan. Ha en trevlig helg, kram jessica.

me and alice sa...

Instämmer med dom andra! Super namn och super adress!
Säger utflyttade nollåttan som saknar stan!
kram Susanne

emma ::emmas designblogg:: sa...

Älskar funkis!

Vad kul det ska bli att få följa renoveringen och inredandet!

Jag växte upp mitt över gatan. Det tog ett par månader, men sedan hade man vant sig vid trafikljudet och kunde sova med fönstret öppet. :)

Kråks stuga - Inredning, trend, trädgård & torparliv. sa...

Ska bli kul att följa, tycker Svea är kanonnamn nu när du ska in till stan igen. Ses den 18:e feb kanske? / H

Malin sa...

Jag älskar funkis. Ska bli väldigt kul att se vad du hittar på!