2012-02-08

Jimmy gillar Stockholm Furniture Fair 2012


Bolon´s svart/grå installation signerad Jean Nouvel. Kolla gärna videon med honom på deras sida.
Fram för mer abstrakta installationer. 
I like :) Låt kreativiteten flöda.  
Stolarna och de liggande männen befanns sig likväl i tak som på vägg och golv.







Mats Theselius fåtöljer skall jag äga innan jag dör. Alltid härligt att se klassiker i nya versioner när de är så vackra som dessa mästerverk.












 Vitra´s monter var den mest genomförda installationen på mässan i min smak. Älskar golvlamps tapeterna som rullar upp sig i nederkant.





När jag inte blir överaskad av massor med nyheter jag går igång på, så är det härligt att se de favoriter man har som aldrig åldras. www.vitra.com











Soffbord Within med intrikata träarbeten som väntar på producent. 
Formgivet av Mattias Stenberg, www.studiovision.se
Som ni ser så passar de perfekt ihop och stängda kan man inte ana den komplicerade insidan.



Även dessa spännande glaslampor borde tas i produktion. Design Mattias Stenberg.


















Komma ut process i stolform av Frida Hellberg som går på Linne Universitetet
Dessa stolar fångade mig. No Homo? heter stolarna. Den svarta stolen till vänster har 6 ben och de mittersta är längre än de övriga som gör att stolen vaggar fram och tillbaka. Den representerar osäkerheten som finns innan man vet om man är HOMO. 
Den gråare stolen i mitten står relativt stadigt på något krokiga ben med två vita stödben lite apart placerade på sidan. 
Den vita stolen representerar den som kommit ut som HOMO och har säkerheten och extra stöd i ryggen men dock ej helt utvecklat. 
A work in progress - dessa ord är min förstålse av processen som jag fick förklarat för mig på mässan. Har själv varit i en komma ut process för många år sedan och vet ju var det innebär.

Fram för mer möbler med tankar. Detta är möbelkonst.
På kortet som delades ut för stolarna stod även hellberg.frida@gmail.com


Gillar skarpt denna sittmodul kallad Eternit Dune som finns hos www.homstructures.se 
Såg den första gången i Agneta Thörnquist Elle utställning på Hem&Villa mässan. 
Gillar den skarpt. 
Visst är deras Mold lamp fin!
Mold Lamp

Nåt du gillar?

2 kommentarer:

me and alice sa...

Tack för en toppen summering!Gillar allt, men gillar inte att jag missade mässan i år...

Bolons installation är superläcker. Såg på Annicas blogg när dom gjorde montern. Mycket kreativt!
Ha det toppen!
/Susanne

Rosie sa...

Hej!
Vet du vart de coola golvlamps-tapeterna kommer ifrån? Har letar som en tok!! :)