2012-06-08

Kronologi i Karlskrona

 Oerhört gamla välhållna maskiner 


Verktyg på rätt plats. Älskar ordning. 

 Svarv som lämnar gyllene mässing spån


I över 125 år har familjen Skantze tillverkat lampor i mässing på Karlskrona lampfabrik. Jag är här tillsammans med ägarna av Watt&Veke som delar succsén med Soomkai lampan med mig. 

Vi är här i lampfabriken för att titta på ett nytt projekt tillsammans. Paret Skantze tar emot oss och visar runt oss i deras tillverkning. 

Karlskrona lampfabrik har en imponerande historia och blev redan 1897 på industrimässan tilldelad pris för sina fotogenarmaturer . Att denna produktion ännu ligger kvar i Sverige gör mig lycklig. All annan liknande lamptillverkning har flyttat till asien. Därför är det speciellt kul att vi skall göra något tillsammans. Idag är vi här för att träffas en första gång och titta på både nya och gamla modeller av allt från fotogen till el lampor. 


 Gamla skeppslyktor som ej tillverkas längre som jag blir tokig över och vill ha!



 Företaget är familjetradition

Denna form på lampskärm känns som en bra början för den form jag vill jobba med. 


 Skatter i porslin

Så här såg det ut förr i fabriken.
 

Fotogen är helt rätt även idag. 


 Visst är den snygg? 







1 kommentar:

Unknown sa...

Men vilket mecka för en lamptokig människa. ser fram emot ditt lampprojekt!